Dekorationsartikel gehören nicht zum Leistungsumfang.
Produktive Bildstörung.
Sigmar Polke und aktuelle künstlerische Positionen (Deutsch / Englisch)
Taschenbuch von Kunsthalle Düsseldorf (u. a.)
Sprache: Englisch , Deutsch

38,00 €*

inkl. MwSt.

Versandkostenfrei per Post / DHL

auf Lager, Lieferzeit 1-2 Werktage

Kategorien:
Beschreibung

Der Pionier der Bildsto¿rung

Längst leben wir mit dem Bewusstsein, dass wir unseren Augen nicht trauen ko¿nnen und dass Bilder, ob manuell oder technisch hergestellt, die Realität weniger abbilden als sie vielmehr maßgeblich selbst mitgestalten - U¿bertragungsfehler, Qualitätsverluste, Hacks und andere Sto¿rungen inbegriffen. Als Sigmar Polke (geb. 1941 in Oels, Niederschlesien; gest. 2010 in Ko¿ln) Anfang der 1960er-Jahre an der Kunstakademie Du¿sseldorf studierte, richtete sich sein Interesse schnell auf die massenmedial verbreiteten Bilder seiner Zeit. Das U¿bertragen und Sto¿ren, das Transformieren und Umcodieren dieser Bilder wurden in seinen Rasterbildern zum Motiv und fru¿hen Markenzeichen. Auch fu¿r eine gegenwärtige Generation von Kunstschaffenden stellt die Bildsto¿rung einen produktiven Ausgangspunkt dar. Zum 80. Geburtstag von Sigmar Polke realisiert die Anna Polke-Stiftung gemeinsam mit der Kunsthalle Du¿sseldorf ein Ausstellungsprojekt, kuratiert von Kathrin Barutzki und Nelly Gawellek (beide Anna Polke-Stiftung) mit Gregor Jansen (Kunsthalle Du¿sseldorf). Unter dem Titel Produktive Bildsto¿rung werden Werke Polkes mit Arbeiten von Kerstin Brätsch, Phoebe Collings-James, Raphael Hefti, Camille Henrot, Trevor Paglen, Seth Price, Max Schulze und Avery Singer zusammengebracht.

Der Katalog ero¿rtert erstmals einen der zentralen Aspekte im Gesamtwerk Polkes und knu¿pft diesen an die gegenwärtige Kunstproduktion an. Der auf Appropriation und Sampling basierende Umgang mit bereits existierenden Bildern und ihren kulturellen wie politischen Implikationen wird in Texten von Kathrin Barutzki, Katharina Bruns, Nelly Gawellek, Alicia Holthausen, Gregor Jansen, Charlotte Lang, Janice Mitchell und Sophia Stang behandelt. In Gesprächen zwischen Avery Singer und Albert Oehlen sowie Raphael Hefti und Bice Curiger, durch Werkbegegnungen und eigens fu¿r das Buch geschaffene Beiträge der teilnehmenden Ku¿nstler*innen entsteht ein sich von Polke aus o¿ffnendes Panorama zum Umgang mit den Bild- und Zeit-Kontexten, die unsere Sicht auf die Welt formen.

The Pioneer of Image Interference

We have long lived with the awareness that we cannot trust our eyes-that pictures, whether manufactured or technically generated, do not so much depict reality as rather play a key role in shaping it, transmission errors, losses of quality, hacks, and other disruptions included. Studying at the Dusseldorf Academy of Fine Arts in the early 1960s, Sigmar Polke (b. Oels, Lower Silesia, 1941; d. Cologne, 2010) soon took an interest in the mass-media imagery of his time. The replication and adulteration, transformation and recoding of these images became the motif of his raster-dot paintings and an early trademark of his art. Like Sigmar Polke before them, a generation of contemporary artists now finds inspiration in image interference. To mark his 80th birthday, the Anna Polke Foundation collaborates with Kunsthalle Dusseldorf to realize an exhibition curated by Kathrin Barutzki and Nelly Gawellek (both Anna Polke Foundation) with Gregor Jansen (Kunsthalle Dusseldorf). Titled Productive Image Interference, it presents Polke's works in dialogue with contributions by Kerstin Brätsch, Phoebe Collings- James, Raphael Hefti, Camille Henrot, Trevor Paglen, Seth Price, Max Schulze, and Avery Singer.

The catalogue is the first book dedicated to an in-depth discussion of a central aspect of Polke's oeuvre, drawing connections to contemporary art production. The visual practice of appropriating and sampling existing images with their cultural and political implications is discussed in essays by Kathrin Barutzki, Katharina Bruns, Nelly Gawellek, Alicia Holthausen, Gregor Jansen, Charlotte Lang, Janice Mitchell, and Sophia Stang. In conversations between Avery Singer and Albert Oehlen as well as Raphael Hefti and Bice Curiger, through work encounters and contributions created especially for the book by the participating artists, a panorama opens up starting from Polke's point of view paired with contemporary perspectives by the other artists to create a survey of the engagement with the visual and historic contexts that shape our perspective on the world.

Der Pionier der Bildsto¿rung

Längst leben wir mit dem Bewusstsein, dass wir unseren Augen nicht trauen ko¿nnen und dass Bilder, ob manuell oder technisch hergestellt, die Realität weniger abbilden als sie vielmehr maßgeblich selbst mitgestalten - U¿bertragungsfehler, Qualitätsverluste, Hacks und andere Sto¿rungen inbegriffen. Als Sigmar Polke (geb. 1941 in Oels, Niederschlesien; gest. 2010 in Ko¿ln) Anfang der 1960er-Jahre an der Kunstakademie Du¿sseldorf studierte, richtete sich sein Interesse schnell auf die massenmedial verbreiteten Bilder seiner Zeit. Das U¿bertragen und Sto¿ren, das Transformieren und Umcodieren dieser Bilder wurden in seinen Rasterbildern zum Motiv und fru¿hen Markenzeichen. Auch fu¿r eine gegenwärtige Generation von Kunstschaffenden stellt die Bildsto¿rung einen produktiven Ausgangspunkt dar. Zum 80. Geburtstag von Sigmar Polke realisiert die Anna Polke-Stiftung gemeinsam mit der Kunsthalle Du¿sseldorf ein Ausstellungsprojekt, kuratiert von Kathrin Barutzki und Nelly Gawellek (beide Anna Polke-Stiftung) mit Gregor Jansen (Kunsthalle Du¿sseldorf). Unter dem Titel Produktive Bildsto¿rung werden Werke Polkes mit Arbeiten von Kerstin Brätsch, Phoebe Collings-James, Raphael Hefti, Camille Henrot, Trevor Paglen, Seth Price, Max Schulze und Avery Singer zusammengebracht.

Der Katalog ero¿rtert erstmals einen der zentralen Aspekte im Gesamtwerk Polkes und knu¿pft diesen an die gegenwärtige Kunstproduktion an. Der auf Appropriation und Sampling basierende Umgang mit bereits existierenden Bildern und ihren kulturellen wie politischen Implikationen wird in Texten von Kathrin Barutzki, Katharina Bruns, Nelly Gawellek, Alicia Holthausen, Gregor Jansen, Charlotte Lang, Janice Mitchell und Sophia Stang behandelt. In Gesprächen zwischen Avery Singer und Albert Oehlen sowie Raphael Hefti und Bice Curiger, durch Werkbegegnungen und eigens fu¿r das Buch geschaffene Beiträge der teilnehmenden Ku¿nstler*innen entsteht ein sich von Polke aus o¿ffnendes Panorama zum Umgang mit den Bild- und Zeit-Kontexten, die unsere Sicht auf die Welt formen.

The Pioneer of Image Interference

We have long lived with the awareness that we cannot trust our eyes-that pictures, whether manufactured or technically generated, do not so much depict reality as rather play a key role in shaping it, transmission errors, losses of quality, hacks, and other disruptions included. Studying at the Dusseldorf Academy of Fine Arts in the early 1960s, Sigmar Polke (b. Oels, Lower Silesia, 1941; d. Cologne, 2010) soon took an interest in the mass-media imagery of his time. The replication and adulteration, transformation and recoding of these images became the motif of his raster-dot paintings and an early trademark of his art. Like Sigmar Polke before them, a generation of contemporary artists now finds inspiration in image interference. To mark his 80th birthday, the Anna Polke Foundation collaborates with Kunsthalle Dusseldorf to realize an exhibition curated by Kathrin Barutzki and Nelly Gawellek (both Anna Polke Foundation) with Gregor Jansen (Kunsthalle Dusseldorf). Titled Productive Image Interference, it presents Polke's works in dialogue with contributions by Kerstin Brätsch, Phoebe Collings- James, Raphael Hefti, Camille Henrot, Trevor Paglen, Seth Price, Max Schulze, and Avery Singer.

The catalogue is the first book dedicated to an in-depth discussion of a central aspect of Polke's oeuvre, drawing connections to contemporary art production. The visual practice of appropriating and sampling existing images with their cultural and political implications is discussed in essays by Kathrin Barutzki, Katharina Bruns, Nelly Gawellek, Alicia Holthausen, Gregor Jansen, Charlotte Lang, Janice Mitchell, and Sophia Stang. In conversations between Avery Singer and Albert Oehlen as well as Raphael Hefti and Bice Curiger, through work encounters and contributions created especially for the book by the participating artists, a panorama opens up starting from Polke's point of view paired with contemporary perspectives by the other artists to create a survey of the engagement with the visual and historic contexts that shape our perspective on the world.

Über den Autor
Trevor Paglen is an American artist, geographer, and author. His work was featured in numerous exhibitions at key galleries and museums, including the Pace New York (540 West 25th Street) and the Pace London.
Seth Price is a New York-based multi-disciplinary post-conceptual artist. He lives and works in New York City. Polish born Sigamr Polke, was a German painter and photographer. He studied at the Dusseldorf Academy of Fine Arts in the early 1960s where he soon took an interest in the mass-media imagery of his time. The replication and adulteration, transformation and recoding of these images became the motif of his raster-dot paintings and an early trademark of his art. Max Schulze studied free art/ painting at the Dusseldorf Academy of Fine Arts and is now an associate editor of the art magazine schwarzweiss-eins/-zwei/-drei/-vier in Dusseldorf. Avery Singer is an American artist known for creating digitally assisted paintings created through 3D modeling software and computer-controlled airbrushing. Her paintings are displayed in the public collections of the Museum Ludwig, Stedelijk Museum, MoMA, The Whitney Museum and the Hammer Museum. Camille Henrot is a French artist who lives and works in Paris and New York. Her work was featured in numerous exhibitions at key galleries and museums, including the Arken Museum of Modern Art and the White Columns.
Raphael Hefti, born in Switzerland, originally worked in electronics, before moving on to study industrial design, photography, and art. Phoebe Collings- James is a visual artist and a fashion model. She was born in London and now lives and works in New York.
Zusammenfassung

- Der Katalog erörtert erstmals einen der zentralen Aspekte im Gesamtwerk Polkes und knüpft diesen an die gegenwärtige Kunstproduktion an - Mit Arbeiten von Kerstin Brätsch, Phoebe Collings-James, Raphael Hefti, Camille Henrot, Trevor Paglen, Sigmar Polke, Seth Price, Max Schulze und Avery Singer - Dokumentation des Ausstellungsprojektes der Anna Polke-Stiftung gemeinsam mit der Kunsthalle Düsseldorf

Details
Erscheinungsjahr: 2021
Genre: Kunst
Rubrik: Kunst & Musik
Thema: Bildende Kunst
Medium: Taschenbuch
Seiten: 223
Inhalt: 238 S.
ISBN-13: 9783954764259
ISBN-10: 3954764253
Sprache: Englisch
Deutsch
Einband: Klappenbroschur
Redaktion: Kunsthalle Düsseldorf
Anna Polke-Stiftung
Herausgeber: Kunsthalle Düsseldorf/Anna Polke-Stiftung
Übersetzung: Sabine Bürger/Tim Beeby
Hersteller: DISTANZ Verlag
DISTANZ Verlag GmbH
Abbildungen: zahlreiche Farbabbildungen
Maße: 292 x 212 x 17 mm
Von/Mit: Kunsthalle Düsseldorf (u. a.)
Erscheinungsdatum: 17.11.2021
Gewicht: 0,74 kg
preigu-id: 120288609
Über den Autor
Trevor Paglen is an American artist, geographer, and author. His work was featured in numerous exhibitions at key galleries and museums, including the Pace New York (540 West 25th Street) and the Pace London.
Seth Price is a New York-based multi-disciplinary post-conceptual artist. He lives and works in New York City. Polish born Sigamr Polke, was a German painter and photographer. He studied at the Dusseldorf Academy of Fine Arts in the early 1960s where he soon took an interest in the mass-media imagery of his time. The replication and adulteration, transformation and recoding of these images became the motif of his raster-dot paintings and an early trademark of his art. Max Schulze studied free art/ painting at the Dusseldorf Academy of Fine Arts and is now an associate editor of the art magazine schwarzweiss-eins/-zwei/-drei/-vier in Dusseldorf. Avery Singer is an American artist known for creating digitally assisted paintings created through 3D modeling software and computer-controlled airbrushing. Her paintings are displayed in the public collections of the Museum Ludwig, Stedelijk Museum, MoMA, The Whitney Museum and the Hammer Museum. Camille Henrot is a French artist who lives and works in Paris and New York. Her work was featured in numerous exhibitions at key galleries and museums, including the Arken Museum of Modern Art and the White Columns.
Raphael Hefti, born in Switzerland, originally worked in electronics, before moving on to study industrial design, photography, and art. Phoebe Collings- James is a visual artist and a fashion model. She was born in London and now lives and works in New York.
Zusammenfassung

- Der Katalog erörtert erstmals einen der zentralen Aspekte im Gesamtwerk Polkes und knüpft diesen an die gegenwärtige Kunstproduktion an - Mit Arbeiten von Kerstin Brätsch, Phoebe Collings-James, Raphael Hefti, Camille Henrot, Trevor Paglen, Sigmar Polke, Seth Price, Max Schulze und Avery Singer - Dokumentation des Ausstellungsprojektes der Anna Polke-Stiftung gemeinsam mit der Kunsthalle Düsseldorf

Details
Erscheinungsjahr: 2021
Genre: Kunst
Rubrik: Kunst & Musik
Thema: Bildende Kunst
Medium: Taschenbuch
Seiten: 223
Inhalt: 238 S.
ISBN-13: 9783954764259
ISBN-10: 3954764253
Sprache: Englisch
Deutsch
Einband: Klappenbroschur
Redaktion: Kunsthalle Düsseldorf
Anna Polke-Stiftung
Herausgeber: Kunsthalle Düsseldorf/Anna Polke-Stiftung
Übersetzung: Sabine Bürger/Tim Beeby
Hersteller: DISTANZ Verlag
DISTANZ Verlag GmbH
Abbildungen: zahlreiche Farbabbildungen
Maße: 292 x 212 x 17 mm
Von/Mit: Kunsthalle Düsseldorf (u. a.)
Erscheinungsdatum: 17.11.2021
Gewicht: 0,74 kg
preigu-id: 120288609
Warnhinweis

Ähnliche Produkte